(fragment)
En aquella dècada, amb els aeroports de Bata i Santa Isabel
ja en funcionament, havien començat a aterrar tota mena d'avions i el viatge es
va fer una mica més fàcil. Els primers quadrimotors, els que podien fer
llargues distàncies, de cinc o sis mil quilòmetres i una velocitat de creuer
propera als 400 per hora, van ser els DC4. Però ben aviat es va fer habitual
veure la figura platejada, brillant, inconfusiblement estilitzada dels
Superconstellation –els moderns avions d’Iberia fabricats per Lockheed-
aterrant majestuosament en la petita cinta negra enmig de la verdor de la selva
africana. I com, tot seguit, del seu interior expulsava una virolada corrua
d'homes, dones i nens blancs buscant la fortuna que tenien vedada a l’Espanya
de la post guerra.
Entre
ells els germans Blasco, fills de l’alta burgesia barcelonina.
Els primers Blasco
hi havien arribat poc abans, a Guinea. El gran, en Miguel, va anar a
instal·lar-se als confins del territori continental iniciada la dècada dels 40.
Allí on encara en aquells moments la presència de blancs era escarransida, molt
i molt escassa. Es limitava principalment a uns pocs oficials de la Guàrdia
Colonial, uns quants missioners, i una
petita colla d’emprenedors –la majoria catalans- que van establir els seus
negocis al Muni, un regió encara pràcticament verge i per explotar. Com
d’altres ho havien fet a Fernando Poo anys abans. En Miguel Blasco va anar a
parar al racó més nord-oriental del territori continental, en una petita
localitat anomenada Ebebiyín. Ebibeyín, pels guineans. Allí, com si es volgués
amagar en el llogarret més recòndit de la selva africana, on ningú el pogués
trobar. M’expliquen les seves cunyades Alícia i Teresa, i el seu germà petit,
Rafael, que al mig del bosc, en Miguel Blasco va fer-se amb un bon nombre d’hectàrees
(confiscades per la metròpoli i cedides en concessions als colons a preus
irrisoris i en unes condicions immillorables) per plantar cacau i cafè. També hi
va crear una companyia de transport de mercaderies i passatge. Tot plegat va
conformar una indústria agrícola i de serveis de cert nivell, de molta nomenada
durant l’ocupació colonial. Per allí també hi van passar els Vila, els Bima,
els Jover..., tots catalans. Catalans que hi van deixar una forta empremta. És
més: des d’aquella època, els habitants autòctons de la regió d’Ebibeyín se’ls
considera els més treballadors del país, els catalans de Guinea.
Des d’aquell
vèrtex del quadrat guineà. Allí on feia frontera amb els immensos territoris de
Camerun i Gabon. Una frontera fictícia per a les tribus de la selva,
perfectament permeable, incontrolable per les potències europees, on els
passaports eren paper mullat. Un racó on, per sort dels colons i desgràcia dels
colonitzats, la llei de la selva havia estat substituïda per la llei de les
armes, i la mà d’obra semi-esclava havien estat els “recursos humans” habituals
dels espanyols fins poc abans de la Guerra.
Amb aquesta
premissa, el negoci era tan pròsper que en Miguel aviat va necessitar ajuda.
Algun dels seus 8 germans i germanes li podrien donar un cop de mà. Quants més
familiars hi anessin, més terres podrien adquirir. Uns altres tres Blasco el
van seguir en poc temps. Primer el germà petit, de vint anys, en Rafael –que
aviat hi portaria la seva dona, la manresana Teresa Balaguer. Després hi van
anar els mitjans, en Paco i l’Enrique. És la vídua d’aquest, de l’Enrique
precisament, l’Alícia Riera, qui –ara ja, cabells blancs, amb més de 80 anys a
l’esquena- ens narrarà un bon munt d’anècdotes del Muni. La primera, arribar a
Bata en avió:
“...hi ha una
anècdota molt graciosa que sempre l’explico... com que trigava molt l’avió,
baixava a Canàries, després seguia tota la costa d’Àfrica, anaven fent parades,
i una de les parades era a Accra (Ghana) i eren les dues de la nit o així, per ‘repostar’
l’avió, teníem que sortit tots fora perquè no pots estar dins, quan ‘reposta’,
i vam anar al bar... i plorava la nena, plorava... El grandet, que ja tenia dos
anyets no, però aquesta segona plorava, suava..., i anem al bar –res, un negre
amb quatre coses- i li vaig demanar aigua i no en tenien, i em diu “Coca-Cola o
cervesa”, llavores jo, vaig estar una
mica pensativa - i jo ara que li donc? doncs mira, Coca-Cola-. I li vaig donar
Coca-Cola, amb 14 dies, i s’ho va prendre amb un afany ‘tremendo’... tenia que
haver-ho dit als de la Coca-Cola, que potser encara m’haguessin donat ‘algo’...
allí al mig de l’Àfrica, era per agrair-ho si ho hagués publicat...”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada